Vagys nusitaikė į jūsų automobilį: kodėl katalizatoriai dingsta per 90 sekundžių

Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje – visoje Lietuvoje automobilių savininkai ryte randa nemalonią staigmeną. Automobilis užveda, bet skamba kaip traktorius. Žvilgsnis po automobiliu patvirtina – katalizatorius dingo.

Ir tai nutiko per vieną naktį.

Kas vyksta Lietuvos automobilių aikštelėse

Katalizatorių vagystės Europoje pastaraisiais metais išaugo 300 procentų. Lietuva – ne išimtis.

Priežastis paprasta: katalizatoriaus viduje yra platinos, paladžio ir rodžio. Tauriųjų metalų kainos pastarąjį dešimtmetį drastiškai išaugo. Viename katalizatoriuje šių metalų – už 50–300 eurų, priklausomai nuo automobilio.

Vagims to pakanka.

Profesionalas su tinkamais įrankiais katalizatorių išpjauna per 60–90 sekundžių. Hibridiniai automobiliai – ypač patrauklūs, nes jų katalizatoriuose tauriųjų metalų daugiau.

Kaip suprasti, kad tapo auka

Ryte užvedate automobilį ir girdite neįprastai garsų riaumojimą. Lyg sportinis automobilis, tik ne jūsų.

Tai pirmas ženklas.

Kiti požymiai: automobilis „netraukia”, prietaisų skydelyje dega variklio lemputė, iš išmetamojo jaučiamas neįprastas kvapas.

Jei visa tai atpažįstate – tikėtina, kad katalizatorius nebėra savo vietoje.

Kiek kainuoja tapti vagystės auka

Katalizatoriaus keitimas – ne pigi procedūra.

Originali dalis gali kainuoti 800–2000 eurų. Hibridiniams automobiliams – dar daugiau. Pridėkite montavimo darbus, galimus papildomus remontus, jei vagys pažeidė kitus komponentus.

Draudimas? Ne visi polisai padengia. Ir net jei padengia – išskaita ir administravimas užima laiko.

O automobilis stovi, nes be katalizatoriaus techninės apžiūros nepraeisite.

Kodėl hibridai kenčia labiausiai

Toyota Prius tapo vagių numeriu vienas. Priežastis – hibridų katalizatoriai švaresni.

Kai variklis dažnai išsijungia ir įsijungia (kaip hibriduose), katalizatorius patiria mažiau šiluminės apkrovos. Taurieji metalai mažiau nusidėvi. Katalizatorius – vertingesnis.

Paradoksas: ekologiškiausias pasirinkimas tampa patraukliausiu taikiniu nusikaltėliams.

Apsauga: ką daro protingi savininkai

Kai kurie sprendimai – paprasti.

Statyti automobilį apšviestoje vietoje, prie kamerų. Garaže, jei turite. Arčiau įėjimo, kur daugiau žmonių vaikšto.

Kiti sprendimai – techniniai.

Rinkoje yra specialios apsaugos – metaliniai dėklai, kurie apgaubia katalizatorių ir apsunkina išpjovimą. Kainuoja 150–400 eurų, bet gali sutaupyti tūkstančius.

Kai kurie savininkai graviruoja katalizatoriuje automobilio VIN numerį. Tai neapsaugo nuo vagystės, bet apsunkina pardavimą ir padeda policijai.

DPF filtrai: kita monetos pusė

Apie katalizatorių vagystes rašo žiniasklaida. Apie DPF filtrus – tyliau, bet problema ne mažesnė.

DPF filtrų nevagia. Juos gadina patys savininkai – arba tiesiog nežinodami, arba bandydami „sutaupyti”.

Rezultatas tas pats: automobilis be veikiančios išmetimo sistemos, techninė apžiūra nepraėjusi, sąskaita – šimtai ar tūkstančiai eurų.

Istorija, kurią papasakojo policininkas

Vienas pareigūnas, dirbantis su automobilių nusikaltimais, pasakojo apie bylą.

Žmogus nusipirko naudotą automobilį. Kaina atrodė gera. Po mėnesio – techninė apžiūra. Nepraėjo: DPF filtro nėra, katalizatorius pakeistas nekokybiška kopija.

Ankstesnis savininkas „sutaupė” – išėmė filtrus ir pardavė automobilį. Naujas savininkas to nežinojo.

Bylą iškėlė, bet pinigų neatgavo. Pardavėjas – išvykęs. Automobilis – stovi. Nuostolis – didesnis nei „sutaupyta” perkant.

Ko nesupranta „taupytojai”

Internete pilna patarimų, kaip „sutvarkyti” DPF problemą – išimti, užprogramuoti, pamiršti.

Tie patarimai nutyli kelis dalykus.

Pirma. Tai nelegalu. Ne „pilkoji zona”, ne „gal praslys”. Nelegalu.

Antra. Tai matosi. Techninės apžiūros inspektoriai žino, į ką žiūrėti. Moderniose stotyse – tikrina ne tik dūmingumą, bet ir fizinį filtro buvimą.

Trečia. Tai paveikia automobilio vertę. Perkant naudotą automobilį, pirkėjai tikrina. Automobilis su pašalintu DPF parduodamas pigiau – jei apskritai parduodamas.

Ketvirta. Tai kenkia jūsų pačių sveikatai. Gyvename tame pačiame ore.

Kita problema: prastos kokybės pakaitalai

Ne visi pakaitiniai katalizatoriai ir DPF filtrai vienodi.

Internete galima rasti „katalizatorių” už 50 eurų. Viduje – minimalus tauriųjų metalų kiekis arba visai jų nėra. Techninę apžiūrą gal ir praeina, bet sugenda per kelis mėnesius. Arba visai neveikia ir tik atrodo kaip katalizatorius.

Pigus sprendimas – ne sprendimas.

Kokybiški pakaitiniai komponentai kainuoja daugiau, bet atitinka standartus ir tarnauja ilgai. Katalizatoriai gera kaina – tai ne pigiausias variantas rinkoje, o optimalus kainos ir kokybės santykis.

Tas pats su DPF filtrais. Profesionalus valymas kainuoja, bet išsaugo originalų filtrą. Efektyvus DPF filtro valymas atliktas teisingai – geriau nei pigus naujas filtras iš nežinomo šaltinio.

Ženklai, kad kažkas negerai su jūsų sistema

Kasdien važiuojate tuo pačiu automobiliu. Pokyčiai vyksta palaipsniui. Lengva nepastebėti.

Štai į ką atkreipti dėmesį:

Garsas pasikeitė. Tyliau, garsiau, kitaip – bet pasikeitė.

Degalų sąnaudos išaugo. Pildotės dažniau, nors maršrutai tie patys.

Iš išmetamojo rūksta. Moderni sistema beveik neturėtų rūkti.

Jaučiate kvapą. Sieros, degėsių, kažko neįprasto.

Automobilis vangiai reaguoja. Paspaudžiate gazą – reakcija ne tokia, kokia buvo.

Lemputė dega. Bet kokia lemputė prietaisų skydelyje – signalas, ne dekoracija.

Ką daryti rytoj

Trys paprasti veiksmai:

Patikrinkite savo automobilį. Ar žinote, kur yra jūsų katalizatorius ir DPF? Ar matėte juos kada nors? Užmeskite akį – verta žinoti, kaip jie atrodo, kad pastebėtumėte, jei dingsta.

Pagalvokite apie apsaugą. Jei turite hibridą arba automobilį su lengvai pasiekiamu katalizatoriumi – apsauginis dėklas gali būti protinga investicija.

Stebėkite automobilį. Klausykitės garso, stebėkite sąnaudas, reaguokite į lemputes. Kuo anksčiau pastebėsite problemą – tuo pigiau ją išspręsite.

Paskutinė mintis

Išmetimo sistema – ne ta automobilio dalis, apie kurią pagalvojame pirmiausia. Ji kažkur ten, apačioje, nematoma.

Bet ji saugo jūsų pinigus – nuo baudų, nuo brangių remontų, nuo nuvertėjusio automobilio.

Ir saugo kažką daugiau. Orą, kuriuo kvėpuojame. Miestą, kuriame gyvename.

Kartais tai, ko nematome, yra svarbiausia.